Så köper man kundlojalitet bland konkurrensen
I en modern ekonomi finns det konkurrens. Det är nödvändigt för att hålla liv i marknaden och för att affärer och butiker inte ska kunna ta hutlösa priser för sina varor och tjänster. Den fria konkurrensen innebär att du kan gå till vilken butik du vill och handla det du behöver. Men kanske är det så att du tenderar att gå till en och samma butik. Kanske är det så att din lojalitet ligger hos en särskild slags affär och en specifik butik i sammanhanget.
Ofta är det så. Varför det är så kan bero på flera saker. Kanske är det bara av ren vana. Men om du tenderar att besöka samma butik upprepade gånger bör du kontrollera om butiken har någon slags kundklubb du kan gå med i. Det kommer snabbt att betala av sig om det nu är så att du handlar där och ingen annanstans. Att vara med i en kundklubb innebär ofta att din kundlojalitet kommer att belöna sig genom personliga erbjudanden och fina rabatter.
Lojalitet på sikt
Det pratades inledningsvis om konkurrens. Det är ju faktiskt så att det finns all möjlighet för dig att handla i en annan butik. Men av någon anledning så är det i just denna butik som du har din lojalitet. Man ska inte inbilla sig att den lojaliteten kommer av sig själv. Inte av några emotionella anledningar i alla fall. I de flesta fallen är det just kundklubben som bevarar den lojalitet som det pratas om här.
Allting handlar om att affären vet om att den kan förlora dig till en konkurrent. Men kanske kan den behålla dig, även om konkurrenten skulle erbjuda billigare priser för ögonblicket. Kundklubbar handlar ofta om långsiktighet. Att lojalitet betalar av sig. För ju mer du handlar, desto mer brukar medlemskapet i kundklubben löna sig för kunden.